.

2010. március 13., szombat

1984

Nem vagyok se szégyenlős, se óvatos, nyilvános a blogom, a
fényképalbumom, a facebook profilom, és szinte még a VISA kártya
számom is, de azt még én sem szívesen teszem közzé, hogy merre
kalandozom az interneten. Nem is az a legkényesebb téma, hogy milyen
betegségeknek olvasok utána és hány szexvideót töltök le, hanem hogy
kinek a honlapját, blogját, profilját nézegetem. Éppen ezért
feszélyez, hogy a blogunkhoz tartozó számláló kiírja az olvasók IP
címét földrajzi hellyel együtt (az IP címben néha még a munkahely neve
is benne van), így a kisebb városokban élő ismerősök aktivitását simán
lekövetem, pl hogy melyik barátaink olvassák hűségesen a blogot, vagy
hogy melyik pasi ment utána a facebookos linkjeimnek. Azon pedig már
teljesen kiakadtam, hogy a facebook megmondja,
hogy ki nézte meg a profilomat
. Aztán kiderült, hogy ez azért nem
teljesen így van, a kutatás közben viszont rákattintottam az
'Applications' fülre, ahol az első hírek között megjelent, hogy melyik
barátaim töltötték ki a "Milyen vagy az ágyban" tesztet. Gyanút
fogtam, és ellenőriztem, hogy nem nyilvánosan használták ezt az
alkalmazást , így én inkább nem kattintottam rá, pedig az előzőek
tükrében vsz akkor még az eredményüket is megtudtam volna...

6 megjegyzés:

Piroska írta...

Igen, ezért nem szeretem én sem használni a közösségi oldalakat. A Facebook pár hónapja ad lehetőséget a hozzáférés korlátozására, de mivel korábban is alig használtam, meg most is csak arra használom, hogy ha egy valódi ismerős jelentkezik, akkor megerősítsem a vele való ismeretséget, nem tudom lemérni, hogy tényleg működik-e a korlátozás. Az iwiw-en is szoktak érkezni értesítések a "csajok és pasik" alkalmazástól. Ezeket automatikusan törlöm. És saját magam nem iratkoztam fel ennek az alkalmazásnak a használatára, emiatt nem is tudom megnézni, hogy valósak-e ezek a vélemények, és mit mondanak. Kár, hogy nem lehet biztonságosabban használni ezeket az oldalakat. A Google zümmögése is katasztrofálisan nyilvánossá teszi a felhasználókat és mindazokat, akikkel egy felhasználó kapcsolatot vesz fel. Szóval, sokkal óvatosabbnak kellene lenni. Lehet, hogy a PICASAban is korlátozni fogom a hozzáférést az albumainkhoz, csak félek, hogy egyszer csak engem zár majd ki (egy rendszerhiba miatt).
Ezek a szolgáltatások a reklámok miatt abban érdekeltek, hogy minél nyilvánosabbak legyenek a felhasználók adatai, ide értve a web-es elérhetőségeiket is. Elég megnézni pl, hogy milyen hirdetések jelennek meg a gmail használatakor. Gondolom, rengeteg spam-et olvasnék, ha nem működne egy szűrő. Tehát a nyilvánosságom nagyobb, mint amit ténylegesen érzékelek.

tudod az IP címből :) írta...

Írtam egy hosszút a facebookodra :) Akkor nem, de most utólag csak azért is megnéztem a profilodat :) (A tesztet pedig nem töltöttem ki...)

Szóval nálam akkor borult a bili, amikor a wiw megkérdezte, hogy kit honnan ismerek, meg amikor a gugli docs csak akkor enged új felhasználót regisztrálni, ha megadja a mobilszámát...

Víziló írta...

A gmailbeli hirdetések nem a felhasználó adatainak nyilvánosságán múlik. Ott vannak náluk a leveleink, és egyszerűen egy robot nézi azokat és próbál intelligensen hirdetést kapcsolni hozzájuk. Ettől senki semmit nem fog megtudni rólunk.

Ami a googledocs-ot illeti, direkt most kipróbáltam és szó sincs róla, hogy telefonszámot kérne. Mindössze egy emailcímet kell megadni, semmi mást. (Illetve még az országot, de gondolom ez nem egy igazán érzékeny adat.)

Kicsit nyilvánosak a dolgok, ezt elfogadom, de ez pont olyan, mint 500 éve. Mindenki egy faluban élt, nem ment soha, sehová, és mindenki tudott mindenkiről mindent. Most a falu egy kicsit kitágult. Én nem aggódnék ezen olyan nagyon.

tudod az IP címből :) írta...

Víziló, megnéztem én is, most tényleg nem kér mobil számot. De hidd el, nem az ujjamból szoptam, tavaly december körül próbáltam és bizony kért. Ld. még ezt: http://mail.google.com/support/bin/answer.py?hl=en&answer=114129

Sőt, bevallottan tárolják is: "We do store each phone number..." a mondat többi részét meg értsd ahogy akarod...

Víziló írta...

Csak annyit mondtam, hogy most nem kér. Nem kérdőjeleztem meg, amit írtál, csak a pillanatnyi helyzetről akartam beszámolni. Elnézést, ha félreérthető voltam.

Víziló írta...

Izgatott ez a mobiltelefonos dolog. Elolvastam az oldalt, amit belinkeltél. Nem látom, hogy ott bárhol szerepelne, hogy ez egy kötelező adat. Most is kéri a mobilszámot, hogy azon keresztül értesítsen az elfelejtett jelszóról, illetve azon keresztül is lehet verifikálni. De sehol nem látom, hogy ez bármikor kötelező lett volna.

Én nem követtem a Google ilyen irányú szokásait, lehet, hogy volt egy ilyen korszak. Volt? Nagyon érdekelne.