.

2016. november 25., péntek

Mami


Ma lett volna a 100. névnapja, de tegnap este elaludt, és abbahagyta a lélegzést.

Nyáron még fürdött a Balcsiban, táncolt a parton, négy nyelven karattyolt, és FB celeb lett. A 99. szülinapján (9. hó 9-én) még teljesen fitt volt, és nagyon büszke volt rá, hogy a 100. évébe lépett. Nagy bulit tervezett a 100. szülinapra, de a 99. után nem sokkal a szervezete elkezdte felmondani a szolgálatot. Hősiesen viselte a legyengülést, és végig megőrizte a humorát, pedig sokszor még levegőt se kapott rendesen. Amikor a halála előtti napon utoljára voltam nála, még láttam benne a bálkirálynőt.

Nehéz élete volt, minden rendszerben rettegnie kellett, és persze a családban is voltak nehézségek.
De mindig vicces volt, gyermeki, finom, és erős. A barátaink feljártak hozzá, ő volt a gyerekzsúrok sztárja, az utcán bárkivel összebarátkozott (lásd Mamizik ige). Csodáltam a kecses és egyben határozott kézmozdulatait, még az is nagyon Mamis volt, ahogy a végefelé egy legyintéssel visszautasította az ennivalót. Ő amúgy nem érezte magát sztárnak, mindig azt mondogatta, hogy őket úgy nevelték, hogy Veru, a nővére az okos, neki csak szépnek kellett lennie. Veruval egyébként elválaszthatatlanok voltak, miközben folyamatosan veszekedtek, mint két jó testvér.

Néhány hete merült fel bennem először, hogy meg fog halni, és két nappal később, a kórházban, már biztos voltam benne. Akkor búcsúztam el tőle, és a puszit, amit akkor kaptam, örökre elraktároztam. Ezután még összeszedte magát annyira, hogy hazamehessen a kórházból, de aztán megint nagyon legyengült. Teljesen el tudtam fogadni a halálát, mert úgy éreztem, hogy az is hatalmas dolog volt, hogy eddig és így élt. Mégis furcsa, hogy már nem lehet vele találkozni, és szívszorító lesz elbiciklizni a háza előtt, vagy átbuszozni Pest felé a hídon úgy, hogy ő már nincs ott.

Nemrég, már a kórházban, dicsekedtem a Maminak, hogy mindjárt 40 éves leszek. "Az is valami?"- kérdezte. "Még gyerek vagy!" Hát igen, a századik évhez képest... Amikor attól félek, hogy megöregszem, a Mami szokott eszembe jutni, és arra gondolok, hogy ha lehet ilyen szépnek és jófejnek lenni öregen, akkor nincs is ezzel baj. Ezt is a Mamitól kaptam.

Most nyáron - ajándékkészítés apu 75. szülinapjára
Ardennel
Bencéék eksüvőjén
Balatonszepezd, 2015

Dédunokák (4/9)

4 generáció a Balatonban  2-96 éves korig




Lénuval
Sárussal
És egy videó a 90 évesen táncoló Mamiról (a linkelt bejegyzés alján)
Még egy videó, csak úgy.